Thursday, June 4, 2009

Kenapa Ulama Angkuh & Perasan Sangat Ni??

Gua banyak kecewa dengan tahap perbahasan dalam muktamar dewan pemuda dan dewan ulama hari ni.

SHAH ALAM, 4 Jun - Muktamar Tahunan Dewan Ulamak PAS pusat kali ke-48 menerima sebulat suara usul untuk mengekalkan konsep kepimpinan ulamak dalam menerajui jawatan parti dengan jawatan Presiden, Timbalan dan salah seorang naib presiden terdiri daripada kalangan ulamak.

Usul tersebut dikemukakan oleh dewan Ulamak PAs Terengganu selain dua usul yang diterima tanpa perbahasan dari Dewan Ulamak PAS Kelantan.

"Memandangkan para ulamak banyak memegang peranan sebagai pemimpin dan mengembangkan PAS ke seluruh tanah air sehingga PAS bukan sahaja diterima oleh orang Islam dan bukan Islam tetapi juga di persada antarabangsa," katanya.

Ulamak juga ujarnya sentiasa memimpin perubahan berlandaskan siyasah syar'iyyah.

"ia adalah bertunjangkan kepada usul kepimpinan ulamak yang diterima dalam muktamar PAS kali ke23 yang berlangsung pada 29 April 1983 di Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur," ujarnya.

Usul tersebut yang sebelum ini pernah dibincangkan itu, turut disokong oleh Dewan Ulamak PAS Selangor.

Sementara itu, usul daripada Dewan Ulamak PAS Kelantan yang diterima tanpa perbahasan ialah mengesyorkan supaya diperuntukkan cuti bergaji penuh kepada isteri-isteri yang bekerja dengan kerajaan Pakatan Rakyat dan kerajaan persekutuan walaupun selepas bersalin anak kelima.

"Selain itu Dewan Ulamak PAS Kelantan juga mencadangkan agar Dewan Ulamak PAS dan negeri supaya mengadakan buletin khas versi kefahaman Islam untuk diedarkan ke seluruh negara kepada ahli dan penyokong Pakatan rakyat khususnya untuk non muslim supaya mereka tidak disesatkan oleh BN dalam memahami Islam," demikian ujarnya.

Gua rasa mungkin PAS masih belum mahu bersedia memimpin Malaysia. Gua rasa problem utama dikalangan pimpinan Dewan Ulama ngan Dewan Pemuda ialah soal memahami waqi' dan konteks negara. Diorg jugak tak paham tentang seni nak mengarus perdanakan Islam di Malaysia.

Gua terpaksa bersetuju ngan Aduka Taruna, ulama genetik melayu ni kebanyakannya memang bodoh. Terutamanya genetik Terengganu.

Paradigma, cara berfikir ulama melayu angkuh ni memang bikin gua menggelegak je. Bahlol!!!

Kenyataan yg paling gua tak boleh tahan nak muntah ialah : "Memandangkan para ulamak banyak memegang peranan sebagai pemimpin dan mengembangkan PAS ke seluruh tanah air sehingga PAS bukan sahaja diterima oleh orang Islam dan bukan Islam tetapi juga di persada antarabangsa,"

Perasan dan angkuh sungguh!!!

Kononnya, golongan ulama je la yg BERJASA BESAR dalam PAS, yg memberikan kemenangan PAS dalam PRU-12 sehingga kini. Ayat celaka dan angkuh!! Setiap kali muktamar, dewan ulama bukan main cakap bdegar2 lagi, lepas tu senyap sejuk sampai muktamar seterusnya.

Bagi gua, dalam PAS ni cuma ada 2 org yg gua boleh panggil sebagai ulama. TGNA dan Ust Tuan Ibrahim. Yg lain2 tu toksah nak perasan, kang gua ludah lu org. Dah la pemalas, otak lembab, kerja pun slow, pastu angkuh dalam muktamar. Pastu buat kenyataan bodoh pada media musuh, mencemarkan imej parti.

PAS For All, Not For Stupid Arrogant Ulama.

Dengan ini, gua mengisytiharkan bahawa gua amat memusuhi ulama angkuh & perasan, dan gua mendokong kepimpinan ulama versi TGNA & Ust Tuan.

Moga Allah selamatkan PAS daripada ulama2 angkuh & perasan ini.

4 comments:

Anonymous said...

Setelah mengetahui tentang usul yang dibahaskan oleh kedua-dua dewan terutamanya dari Terengganu aku boleh laa agak kenapa Terengganu kalah teruk 2004 dan masih kalah 2008. Memang bangang, Ini laa orang cakap bodoh xboleh nak ajar cerdik pun xboleh nak tumpang. Sombong tahap gaban laa mereka nie.

Sedarlah para ulama (padahal masih xlayak digelar ulama, perasan jer ulama) PAS berkembang sampai hari ini bukan hasil titik peluh kamu jer semata-mata. Kalau harap kamu-kamu semua nie terutama dari Terengganu jawabnya sampai skrg PAS xdapat perintah walau satu negeri pun.

Aku rasa mereka nie dah lebih-lebih pulak sedangkan golongan profesional relax jer walaupun mereka berhempas pulas pada PRU 12. Lepas nie aku nak usul kan agar ditubuhkan Dewan Profesional laaa pulak biar golongan ini senaraikan tugas yang mereka telah lakukan dalam PAS. Baru bertemu buku dengan ruas.

Anonymous said...

setuju sangat !!! angkuh sangat

Anonymous said...

korg ni lah sebenarnya yg memecahhbelahkan PR

mel said...

trmasok kau kepala lutut